Jdi na obsah Jdi na menu
 


Aktivity pro děti II. - třída Motýlek

Jarní procházka láká děti prozkoumat vše, co se v přírodě děje. Zahrádky už kvetou, létají včelky i motýli, vylézají mravenci a pavouci, berušky si počítají tečky, tráva se zelená. Broučci si staví domečky. Domy staví i lidé. Domy mohou být ze dřeva, z panelů, z cihel. Je dobré se zastavit a takovou stavbu pozorovat. Kdo na stavbě pracuje, jakou techniku (bagry, jeřáby, nákladní auta) používá. Doma můžeme vyzkoušet, jak velký komín dokážeme postavit my. Na kole, nebo koloběžce nestihneme vše vidět, proto je dobré se občas zastavit, odpočinout si a sledovat svět kolem nás. Moc se na vás těšíme, až se uvidíme vaše paní učitelky.

 

Na co se můžeme zaměřit:

Barevná zahrádka

Svět kolem nás

 

Opakování (co už jsme si povídali, co už se starší děti učily)

  • Písnička „Na jaře, na jaře“ s rytmickým doprovodem tleskání a pleskání
  • Písnička „ Travička, zelená“ ťukáme klacíky, nebo dřívky o sebe
  • Poznávání barev jarních květin (mladší děti)
  • Poznávání názvů jarních květin a rostlin (starší děti), např. pampeliška, sedmikráska, krokus, tulipán, narcis, zlatý déšť…
  • Poznávání drobného hmyzu např. mravenec, slunéčko sedmitečné, pavouk, brouk, motýl…
  • Co se děje „ Na stavbě“
  • „Jarní úklid“ povídání o třídění odpadu (rozlišování barevných kontejnerů na odpady)

 

Pohybové aktivity k tématu

Cvičení s Míšou – Popeláři (https://www.youtube.com/watch?v=rjLDFNpU7uA)

Pohybový doprovod k písni -Já mám koně (cvičíme krok poskočný) 

https://www.youtube.com/watch?v=DeFCulXRnSE

 

Pohybová hra s pravidly - Na zmrzlíka (obdoba klasické hry Na honěnou, na koho sáhnu, stojí na místě, zmrzne  a nesmí se pohnout)

Okolo kolem - postavíme dětem jednoduchou slalomovou, nebo překážkovou dráhu pro koloběžku, nebo kolo

Aktivity doma

Hádanky  

  • Která květina má barvu jako sluníčko? (pampeliška)
  • Která květina má barvu jako srdíčko? (tulipán)
  • Která rostlina má barvu jako sníh? (sněženka, sedmikráska)
  • Proč na jaře taje sníh a sněhuláci?
  • Co se stane se sněhem, kam mizí?
  • Kdo se vylíhne z kukly?
  • Jakou barvu může mít motýlek?
  • Proč jsou včelky důležité?
  • Kde bydlí mravenci, z čeho staví obydlí?
  • Kteří ptáci se na jaře vracejí z teplých krajin?

Aktivity doma

  • Stavba komínů, soutěž členů rodiny, kdo dokáže dát na sebe větší počet kostek, kdo má komín nejvyšší
  • Hledání oblíbené hračky s navigací (nápovědou). Dětem schováme oblíbenou hračku a jen pomocí předložek (hledej za křeslem, běž dál, u stolu, vedle okna apod.) vedeme dítě v hledání  
  • Výsadba jarních květin do truhlíků, květináčů na balkón (zahradu)
  • Vystřihování jednoduchých předkreslených tvarů - motýl, tulipán, sluníčko (stříhání přesně po vyznačené čáře)
  • Přebírání a třídění (fazole, hrách) (hrách, čočka) vysypané do misky v malém množství
  • Povídání o měnách v jarním počasí
  • Povídání o situaci (proč nosíme roušky, proč si musíme umývat správně ruce, proč nemůžeme s kamarády ven, kdy půjdeme do školky) dětem vysvětlujeme přiměřenou formou
  • Stavíme ze stavebnic, podle návodů, předloh i vlastní fantazie, stavbu dokončíme, od práce neutíkáme, neodcházíme
  • Po skončení hry si hračky uklízíme
  • S tatínkem můžeme zkusit např. zatlouci hřebík
  • S maminkou můžeme připravit např. zdravou jarní pomazánku s pažitkou, nebo bylinkami

Úkoly pro cvičení jemné motoriky a grafomotoriky     

  • Na předkreslený obrázek kladem např. čočku, tím celý obrázek vyskládáme (správný úchop prstíky)
  • Věšíme prádlo na šňůru pomocí kolíčků (kolíček správně otevřeme a upevníme)
  • Skládáme z papíru lodičky, čepice apod.
  • Solíme, cukrujeme (procvičování špetkového úchopu) 
  • Navlékáme korálky
  • Skládáme mozaiky
  • Motáme provázek, klubíčko

 

Cvičení paměti a matematických představ               

  • Házení hrací kostkou - poznávání počtu na kostce, můžeme hrát společenské hry s pravidly a kostkou
  • Kolikrát jsi slyšel? - dítě sedí zády, jen poslouchá a podle slyšeného počtu položí před sebe kostky, např. rodič tleskne 3x, dítě se nedívá, ale slyší 3 tlesknutí a dává před sebe počet 3
  • Co je větší ? - porovnání velikosti dvou předmětů, podobně dále - Co je delší?, Co je vyšší?, Co je rovnější?
  • Kulaté, hranaté - starší děti pojmenovávají geometrické tvary (kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník), mladší děti si ukazují, co je kulaté, co je hranaté
  • Máme doma hodiny - předškoláci se seznamují s časovými pojmy a hodinami (neučíme, jen seznamujeme), mladší děti pojmy ráno, večer
  • Číselná řada - hrajeme si s čísly, píšeme si číslice, učíme se poznávat, spojujeme počet s číslem např. tři panenky - 3 (vše formou společné hry)

Aktivity venku

  • Pozorování hnízdění ptáků
  • Pozorování stavby (je-li v okolí nějaká)
  • Pozorování květů na stromech
  • Vůně květů (přičichni si)
  • Porovnávání velikostí velký, malý dům, vysoký, nízký strom, dlouhá, krátká cesty, dlouhý, krátký rukáv, rychlý, pomalý brouček…
  • Běh mezi stromy v přírodě (slalomový běh)
  • Skok do výšky např. dosahování na zavěšený předmět
  • Skok do dálky z místa i s rozběhem
  • Stavba domečků pro hmyz z přírodnin
  • Pletení věnečků z pampelišek
  • Chytání, házení, koulení míče, míčové hry
  • Skákání panáka, skákání přes švihadlo, přes gumu
  • Vycházka a výlety do parku, do přírody, kolem řeky

Logopedie 

  • Dechová cvičení
  • ZRCÁTKO – Dýcháme na zrcátko – zamlží se. Můžeme na něj něco nakreslit.
  • ZIMA – Dýcháme si do “zmrzlých dlaní“.
  • SVÍČKA – Lehce foukáme do plamínku - plamínek tancuje. Silně - sfouknutí plamínku.
  • BUBLIFUK – Soutěžíme, kdo udělá největší bublinu - aby bublina nepraskla.
  • PEŘÍČKO – Foukáme do peříčka - kdo ho nejrychleji dofouká do cíle.
  • BUBLÁNÍ – Brčkem foukáme do vody – děláme bubliny.
  • KVĚTINKA – Čicháme ke květince.
  • PÍŠŤALKA – Pískáme si na píšťalku.
  • NAFUKOVÁNÍ - Nafukování balónku - nádech - pauza - výdech.
  • LODIČKA – Foukání do papírové lodičky na vodě

 

Procvičujete z logopedických sešitů.