Jdi na obsah Jdi na menu
 


Aktivity pro děti - Třída Krtek

PROBOUZÍ SE JARO – VELIKONOCE

Jaro je nejkrásnější období roku. Pomalu se otepluje, a ikdyž je sluníčko ještě „zubaté“, už pomalu zahřívá všechno kolem. Rodí se nová mláďátka a my očekáváme další naší tradici – Velikonoce. Na Velikonoce si můžeme pěkně náš domov uklidit a potom jarně nazdobit.

Zaměříme se tedy na tradici Velikonoc.

Milý Krtečci, vzpomenete si na všechny tradice, které jsme spolu slavili? (nápověda: Dušičky, Vánoce, Tři Králové,.. Velikonoce) Tradice – je divné slovo. Ale my přece víme, že je to něco co slavíme opakovaně každý rok. Celý rok má čtyři roční období, vzpomeneš si jaké?

 

Otázky k zamyšlení:

  • Kdy bývají Dušičky?
  • Kdy slavíme Vánoce?
  • Kdy jsme si hráli na Tři Krále?
  • Kdy slavíme Velikonoce?
  • Kdy slavíš narozeniny?

 

Velikonoční koleda:

Věříme, že jste všechno uhádli správně. A protože jsme se v zimě učili vánoční koledu, můžeme se teď naučit velikonoční koledu. Můžete tuto koledu přednést dospělákům, sourozencům, při pomlázce:

Hody, hody doprovody,
Dejte vejce malovaný,
Nedáte-li malovaný,
Dejte aspoň bílý,
Slepička vám snese jiný
V komoře v koutku
Na zeleným proutku.

 

Omalovánka - kraslice

 

Je čas na pohádku.

 

Zaječí škola – Strážci zlatého vejce

 

https://www.youtube.com/watch?v=OMN_gd6K2xg

 

Úkoly k pohádce:

  • Na začátku pohádky něco bzučelo, vzpomeneš si co to bylo? (moucha)
  • Dokážeš napodobit bzučení?
  • Zvonění – vzpomeň si, proč v pohádce zvonilo. Pokus se slovy popsat, co znamenalo zvonění pro zajíčky. (Zaječí škola)
  • Jak se jmenuje nástroj, kterým zvoníme? (zvoneček, rolničky)
  • Zajíčci měli v pohádce obří kovový hudební nástroj. Troufáš si uhádnout jak se jmenuje? (gong)
  • Které slovo nejlépe vystihuje jeho zvuk? Píská? Šustí? Cinká? Duní? (duní)
  • Zkus převyprávět pohádku.  Kdo nebo co se Ti na ní nejvíc líbilo?

 

Důležitý úkol pro Tebe:

 

Také doma můžeš vyrobit spoustu zvuků. Nevěříš? Vyzkoušej:

  • Cinkej – například lžícemi
  • Šusti – například igelitovým sáčkem
  • Ťukej – dřevěnýma vařečkami
  • Louskej – prsty, nebo popros dospěláka

 

Hra pro ouška:

Popros dospěláka, ať zavře oči a předváděj mu všechny zvuky, které jsi vyzkoušel. Dávej pozor, ať je správně nazve. No řekni sám, copak lžičky šustí? Potom se vyměňte. Je to velká zábava. Vzpomeň si, jak to hráváme ve školce a vyprávěj o tom.

Ouška jdou trénovat všelijak. Tady je několik námětů:

 

Sluchové rozpoznávání:

Dítě vedeme k aktivnímu naslouchání, k vnímání různých zvuků okolo nás, ale i k vnímání ticha.

 

K rozeznávání zvuků si můžeme dávat různé zvukové hádanky, kdy je k nám dítě otočené zády. Např. Co to bylo za zvuk? (mačkání papíru chřastění klíči, přelévání vody…) Na co jsem hrál? (nemelodické a melodické hudební nástroje)

 

K přiřazování zvuků si můžeme si doma vyrobit různá zvuková pexesa (např. malé uzavíratelné skleničky naplníme rýží, další dvě šroubky, další dvě kořením- hřebíčkem atd. Dítě by mělo mít zavázané oči.

 

Sluchovou pozornost můžeme procvičovat na řadě slov, kdy dítě má tlesknout (vyskočit), pokud uslyší dohodnuté slovo. U starších dětí využijeme aktivitu k rozeznávání slov začínajících na stejnou hlásku.

 

K tréninku fonematického sluchu využíváme dvojice slov lišící se jednou hláskou nebo diakritickým znaménkem. Dítě má rozlišit, zda jsou stejná nebo ne. Nejprve cvičíme s obrázky, u starších dětí bez zrakové opory. (př.: kosa – koza, pes – pec, miska – myška, síla – žíla, pece – peče, vázy – váží, Micka – myčka, bije – vije, topil – dopil, noc – moc, tyká – tiká, dýky – díky, nemá – němá)

 

Sluchové hádanky:

Smyslem hry je rozlišování stejně znějících či podobně znějících slov (např. vlak – sak, boule – koule, kytka – nitka, nýt – niť, kapka – klapka, house – housle, kůň – tůň, hrábě – hrabě, koza – Róza, Míla – myla, crr – frr atd.). Ptáme se, zda jsou slova stejná.

 

Hra na robota:

Hrou procvičujeme sluchové vnímání, soustředěnost a především schopnost analýzy a syntézy (skládání a rozkládání slov na slabiky, později na hlásky). Můžete dělat robota, který neumí souvisle mluvit, takže slova rozkládá na slabiky: „ko – lo – běž – ka“. Dítě slovo složí „koloběžka“. Role je vhodné střídat. Těžší variantou hry je rozklad slov (analýza) na jednotlivé hlásky (např. „bota“, „b-o-t-a“) a skládání (syntéza) slov z hlásek (např. „k – y – t – k – a“, „kytka“).

 

Hra na ozvěnu:

Dítě opakuje libovolná slova, která lze říkat velmi potichu. Začneme jedním slovem, které jednotlivé děti opakují, čímž si ověříme, zda dítě dobře slyší. Hrou procvičujeme sluchové vnímání, soustředěnost dítěte a krátkodobou paměť. Těžší variantou hry je zapamatování a následné opakování více slov řečených v určitém sledu (veverka, jablko, míč, automobil, ryba atd.). Začneme výčtem 4 – 5 slov a postupně přidáváme. Obměnou hry může být i opakování čísel (např. 2, 10, 8, 3, 0).

 

Hra tajemný zvuk:

Nejdříve dítěti předvedeme několik zvuků, které vznikají při určitých činnostech (např. stříhání papíru, bouchnutí dveří, tekoucí voda atd.) Poté dítěti zakryjeme oči šátkem a dané zvuky zopakujeme. Úkolem dítěte je poznat zvuk, který jsme předvedli. Při těžší variantě hry zvuk dopředu nepředvádíme a rovnou dítěti zavážeme oči a vyluzujeme různé zvuky. Při hře se zabaví děti i rodiče.

 

Pohybová aktivita:

Protože si spolu nemůžeme zazpívat a zatancovat, popros dospěláka, ať Ti pustí písničku.

  • Cvičení s Míšou – jaro, léto, podzim, zima

https://www.youtube.com/watch?v=Mp8NO5Sy5QE

  • Fíha – rozcvička

https://www.youtube.com/watch?v=08hQvnxLjVs

  • Despacito – naše oblíbená karnevalová písnička

https://www.youtube.com/watch?v=jEOPp4iV1WQ

 

Krtek a vejce:

Pohádek nikdy není dost. Krteček Tě potěší vždy. Podívej se na tuto pohádku a zkus se zamyslet, jestli jsi někdy pomohl smutnému kamarádovi nebo kamarádovi v nesnázích.

https://www.youtube.com/watch?v=5_bkQibhxw8

Krtka a vajíčko si klidně namaluj, to pro Tebe nebude problém. Obrázek dones ukázat do školky, moc se na něho těšíme.

 

Další náměty na aktivity doma:

  • Knihy, časopisy – vyhledávání zvířátek a jejich mláďátek, určování počasí a období v ilustraci, odhadování děje z kontextu ilustrace a podobně
  • Nápodoba zvuku zvířat – hádáme a přiřazujeme
  • Slovní popisné hádanky – dospělák popíše a dítě uhádne
  • Hledáme barvy u nás doma – ukaž mi všechno co je zelené,..
  • Sadíme semínka – v domácím prostředí můžeme zasadit fazoli, hrášek, řeřichu a pečujeme, pozorujeme, zaléváme, objasníme pojem klíček,..
  • Vajíčkový sendvič – kuchtíme spolu s dětmi
    https://www.youtube.com/watch?v=yJ5iI0yBX7w
  • Dekorování domova – „maminčinými“, ale i vlastními velikonočními dekoracemi – vystřihování, vybarvování, malované vajíčka a podobně

 

Velikonoční kvíz: Pravda nebo lež?

  • Vajíčka rostou na stromě.
  • Na jaře se sáňkujeme.
  • Velikonoce slavíme v zimě.
  • Sněženky rostou na jaře.
  • Ze semínka vyroste kuřátko.
  • Z vajíčka se může vyklubat had.
  • Pomlázka je vyrobená z proutků a říkáme jí také karabáč.
  • Koledovat chodí pouze chlapci.

 

Úkoly pro jemnou motoriku aneb jak vytrénovat naše ručičky:

  • Stříháme předkreslené vajíčka, kuřátka, květinky,.. (rodiče mohou předkreslit nebo najdou zde

https://www.tvorivedeti.cz/

  • Modelování vajíček z modelíny
  • Strouháme mrkev pro zajíčky z pohádky
  • Výroba mokrého písku – budete potřebovat 5 šálků písku + 3 šálky mouky + 1 šálek rostlinného oleje, vše smíchejte ve velké nádobě (pokud se Vám bude zdát písek suchý, přilívejte olej)
  • Hry s fazolemi, hráškem – smíchat, roztřídit, vkládat do misek, do petek, tvořit obrazce na vhodné podložce, vážit na váze, přesýpat přes trychtýř,..

 

Cvičení paměti a matematických představ:

  • Porovnáváme velikost – hrách, čočka, fazole, semínko, brambora, rajče – seřaď dle velikosti (od nejmenšího nebo naopak od největšího)
  • Počítej – spočítej mamince vajíčka v krabičce, rozděl je do dvou stejných misek tak, aby v každé bylo stejně
  • Kimova hra – připrav si na stůl 5 až 10 plyšových zvířátek, zakryj je šátkem, ale předtím si je zkus všechny zapamatovat. Zahrej si hru s dospělákem, ale pokud se ho zmást tím, že mu jednoho plyšáka nenápadně odebereš, poté se vyměňte – je to legrace a nesmí se napovídat!
  • Slovní paměť – zopakuj tyto slova ve správném pořadí:

Velikonoce jsou na jaře, to ví každý popleta.

Ovečky rodí jehňátka a kočky koťátka.

My mluvíme česky a Slováci slovensky.

  • Řada koledníků – každý koledník chce vajíčko, nachystej do ošatky vajíčka a plyšáky = koledníky postav pěkně do řady za sebou, zapamatuj si v jakém pořadí stojí. Nachvíli se otoč a potom zkontroluj, zda se někdo nepředběhnul. (dospělák změní pořadí – dítě rozpoznává změnu)

 

Aktivity na procházce:

  • Pokud můžeš, venku se hodně proběhni. K cizím lidem se nepřibližuj. Vždy buď v blízkosti svých rodičů.
  • Můžeš skákat jako zajíček, točit se dokolečka jako na kolotoči, přeskakovat různé překážky jako žabka, chodit po čáře/obrubníku jako akrobat
  • Rozhlédni se co je jinak. Rostou už sedmikrásky? Pampelišky? Jsou na keřích poupata? Mají stromy už listy? Voní už rostlinky? Slyšíš nějaké zvuky? Bzučení? Ptačí zpěv?
  • Podívej se na oblohu, jaké je počasí? Vzpomeneš si, jak jsme si beze slov ukazovali například zamračeno, prší, paprsek paprsek paprsek,.. Ukaž dospělákovi, jak umíš ukazovat počasí.
  • Co Ti připomínají některé mraky?

 

Práce s IT pomůckami:

Pokusy: Pohádka pro Tebe – Krtek zahradníkem

https://www.youtube.com/watch?v=Z7svly54ZZk

Zajímavé pokusy s dětmi:

http://www.sikovny-cvrcek.cz/pokusy-deti

 

Pro rodiče předškoláků:

http://www.predskolaci.cz/

Jak vypadá zápis do první třídy:

https://www.babyonline.cz/akcni-svet-deti/vzdelani/zapis

Jak správně držet tužku:

https://www.babyonline.cz/mame-doma-predskolaka/drzeni-tuzky

 

Vzdělávací videa pro děti:

Různé hry, omalovánky, ale také online pohádky a podobně. Využijte prosím k logopedii: převyprávět pohádku, popsat postavu, změnit konec pohádky dle vlastní fantazie,..

https://www.detsky-web.cz/

Relaxační hudba s obrazem:

https://www.youtube.com/watch?v=ghd-Fckttus

 

Zpívání jarních písniček:

Travička zelená:

https://www.youtube.com/watch?v=VhVV17uxdTs

 

Stojánek na vajíčko:

Výroba tohoto stojánku je extrémně rychlá a jednoduchá. Procvičování zručnosti, zrakového vnímání.

Potřeby:

  • rolička od toaletního papíru
  • barevný ubrousek
  • nůžky
  • lepidlo (nemusí být
  • vajíčko

Z roličky od TP odstřihneme část cca 1/3 velkou. Z ubrousku vezmeme svrchní díl s obrázkem a ustřihneme požadovanou velikost. Ubrousek nejprve na roličku namotáme dokola a přečnívající části ohneme dovnitř. Jde to i bez lepidla. Hotovo. Stačí již jen vložit vejce. Celá výroba stojánku netrvá déle než 2 minuty.

aktivity-obrazek-c.2.jpg

 

 

A bonus na závěr - Jak vysvtělit koronavirus dětem.

 

Krásné Velikonoce přejí paní učitelky z Krtečků!